Het parkeren bij metrostations in Spijkenisse is niet langer
gratis. De gemeente Spijkenisse heeft besloten om begin 2015 automobilisten die
verder reizen met het openbaar vervoer 3 euro per dag te laten betalen.
Spijkenisse wil het geld gebruiken voor het onderhoud van de P+R en de gebieden
rondom de stations.
Het besluit van de gemeente Spijkenisse komt niet als een verrassing. De gemeente was al van plan om de P+R-terreinen bij de stations Centrum en Heemraadlaan af te sluiten. Dat was vooral om te voorkomen dat mensen die nabij de stations werken en niet met het OV-reizen te weren.
''Maar,'' schrijft het Spijkenisser
college in een verklaring, ''nu de gemeente Rotterdam geld aan de reiziger gaat
vragen voor P+R houdt niets ons tegen. Wij vinden het jammer voor de andere
gebruikers die van Voorne-Putten komen, maar we hadden geen andere keuze.''
Het besluit komt niet als een verrassing.
In navolging van het Rotterdamse besluit kondigden de gemeenten Schiedam
(Vijfsluizen), Capelle aan den IJssel (Capelsebrug) en Lansingerland
(Meijersplein) aan om geld te vragen voor het parkeren bij de metrostations.
Tol
Alternatieve plannen werden eerder bedacht
door Krimpen aan den IJssel (tol bij de Algerabrug), Hellevoetsluis (tol bij
Haringvlietbrug) en Maassluis (tol bij pontje Rozenburg). Ook andere gemeenten
zeggen ideeën uit te werken.
De meeste gemeenten zeggen het geld te
gebruiken om hun begroting rond te krijgen. ''Door de overheveling van diverse
taken van het Rijk naar de gemeenten wordt het steeds moeilijker. Geld uit
alternatieve bronnen binnenhalen, daar hadden we niet aan durven denken. Totdat
Rotterdam de eerste stap zette,'' aldus een Capelse woordvoerder.
De nieuwe plannen lijken een bom te leggen
onder de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Een jaar geleden noemden de
burgemeesters Aboutaleb en Van Aartsen de metropoolregio nog een krachtige
economische regio, waar door gebrek aan samenwerking veel geld bleef liggen.
''Dat was een mooi idee, dat inmiddels
door de Rotterdamse realiteit is achterhaald,'' aldus een zegsman van de
gemeente Ridderkerk. ''Wij zitten er niet mee dat de metropoolregio niet van de
grond komt. Die zogenaamde samenwerking was toch alleen in het voordeel van
Rotterdam en Den Haag geweest. De andere gemeenten deden er niet toe. Voor ons
betekent dat de Trampluslijn op de lange baan gaat. Dat heeft ook zo z'n
voordelen.''
Onzin
Uiteraard is bovenstaand verhaal onzin.
Net zo onzinnig als het Rotterdamse plan om de gebruikers van de P+R-terreinen
te laten betalen, ook al reizen ze met het openbaar vervoer. P+R-garages en
-terreinen die zijn deels betaald met het geld van alle gemeenten. Ook door de
inwoners van de gemeenten rondom Rotterdam.
In mijn Spijkenisser achtertuin ligt ook
zo'n P+R-terrein. Ik heb er tot aan de Raad van State tegen geprocedeerd.
Vooral omdat we als buurt - zo bleek later terecht - de overlast in de
avonduren en de weekeinden vreesden.
Maar ik was nooit tegen dat terrein omdat
de mensen uit Hellevoetsluis, Brielle en Oostvoorne er hun auto konden
neerzetten. Integendeel, daar waar we de automobilist in het OV kunnen jagen,
graag! Daarmee voorkomen we de noodzaak van nog meer asfalt en nog meer
uitlaatgassen. Althans, dat is mijn ideaalbeeld.
Het Rotterdams idee om (als starttarief)
OV-reizigers 2 euro per dag te laten betalen kan een forse aanslag op die hoop
zijn. Automobilisten gaan wellicht straks in de gemeenten er om heen parkeren,
zoals Capelle aan den IJssel, Schiedam en Albrandswaard. De gevolgen daarvan
zijn uiteraard geen Rotterdams probleem.
De Stadsregio en straks ook de
Metropoolregio zouden iets moeten hebben van schouder-aan-schouder. Maar de
andere gemeenten moeten nu oppassen voor een schouderduw. Rotterdam de stad van
kendoe? Dikke doei.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten