zaterdag 2 juli 2016

Meer dan nachtje slapen over nachtmetro


De nachtmetro. Sinds de RET heeft besloten om dat deel van het openbaar vervoer rond evenementen in te zetten, gonst het in de Rotterdamse regio. Maar dat ding laten rijden, gaat niet zomaar. Er komt veel kijken voor een permanente inzet.

De Rotterdamse metro ligt stil rond - grof geschat - 01:00 uur en 05:30 uur. Dan is het stil op en rond het metrospoor. Althans, als er geen onderhoud wordt gepleegd, is er even serene rust tussen Rotterdam Centraal en De Akkers (Spijkenisse). En ook tussen De Terp (Capelle) en De Akkers, tussen Nesselande en Schiedam en tussen Ommoord en Schiedam zoeft er even niets over het spoor.

Stilte, zo'n 4 uur en 30 minuten. Is dat nog van deze tijd, in deze 24-uurs economie? Waarom rijdt er eigenlijk niet permanent een metro tussen Rotterdam en Den Haag, vroegen een paar raadsleden in Lansingerland zich af.

Vanaf dat moment is het hek van de dam. Ook in mijn gemeente, Nissewaard, klinken inmiddels de eerste signalen voor een fulltime metrobezetting.

Maar is het simpelweg een kwestie van de metro laten rijden? Of komt er nog veel meer kijken voor dat een feit is?

Nut en noodzaak
Allereerst zouden nut en noodzaak moeten worden onderzocht. Want hoeveel mensen zouden er daadwerkelijk 's nachts met de metro móeten reizen? Ja, móeten. Daar draait het immers om. Mensen die er (voor hun werk) van afhankelijk zijn.

Niet voor hen die elk weekeinde tot diep in de ochtend in Rotterdam stappen. Die hebben nu de BOB-bus. Die zou je kunnen schrappen... Maar wie de metro voor hen laat rijden, zal het aantal mensen dat naar de stad gaat en ongestraft zich vol laat lopen alleen doen groeien. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Kosten
Het grootste probleem in de uitbreiding van de metroservice zit echter in de kosten.
a) metro's die meer rijden, zijn eerder afgeschreven;
b) meer metro's betekent een zwaardere belasting voor het spoor en de viaducten. Dus meer onderhoudskosten;
c) metro's in de nacht kosten meer beveiligingspersoneel in de metro's (toch wethouder Eerdmans?). Denk aan zwervers en bedelaars;
d) metro's in de nacht kosten meer beveiligingspersoneel op de stations. Open stations zijn ideale hangplekken;
e) meer metro's in de nacht betekenen meer inzet nodig van schoonmaakpersoneel op de metrovoertuigen en op stations;
f) 24uurs-bezetting van het spoor; wanneer doe je werkzaamheden?; Wie betaalt vervangend vervoer indien de metro niet rijdt?
g) meer metro's in de nacht betekenen meer auto's van en naar de P+R; in de bebouwde kom betekent dat een toename van de geluidsbelasting voor de omgeving;
h) meer metro's in de nacht betekenen een meer dan verdubbeling van de huidige geluidsbelasting. Daarvoor gelden volgens de wet zwaardere normen. Het is de vraag of dan nog aan de wettelijke geluidsnormen kan worden voldaan.

Zo maar acht punten die moeten worden doorberekend om niet alleen nut en noodzaak (gebruik vs kosten), maar ook om het voor omwonenden van de metro beheersbaar te houden.

Telraam
Eén ding is zeker: directeur Pedro Peters van de RET heeft al lang zijn telraam gepakt om de kosten door te rekenen. En dat bedrag, kan ik u verzekeren, zal niet gering zijn. Wie gaat dat betalen: de burger of de reiziger?

Wat Pedro Peters nog niet heeft geregeld, is een vaste communicatielijn met omwonenden. Ik heb hem al een paar keer voorgesteld om een club met de naam 'Buren van de RET' op te richten. Een klankbordgroep, om lopende zaken te bespreken voor een beter wederzijds begrip. Na vijf jaar is er nog altijd geen signaal van de Laan op Zuid gekomen.

Lak aan regels
Is het dan zo erg? Ja! De RET en de aannemers hebben geregeld lak aan regels. Bijna drie jaar geleden heb ik zelf de nachtelijke slijptol stil moeten laten leggen. De aannemer was zonder vergunning begonnen.

En ook recent is een aannemer weer 's nachts aan het spoor gaan boren zonder de gemeente Nissewaard te informeren. Ook dat muisje krijgt een staartje.

Wethouder
Gelukkig hebben we in Nissewaard een wethouder die wel de belangen voor ons behartigt, anders had ik als omwonende van de metrolijn veel vaker wakker gelegen. Soms luistert de RET pas als er iemand met de vuist op tafel slaat.

Het is overigens niet louter kommer en kwel. Ik ben blij met de metro. Ik zwaai op weg naar mijn werk elke dag vanuit de C-lijn naar de files. En zolang het onderhoud optimaal is, kan ik genieten in mijn tuin.

Ondertussen hoop ik dat de raadsleden in de Rotterdamse regio een nachtje langer slapen over hun metroplannen. Het is niet zomaar gepiept.

En die club, 'Buren van de RET', is dichter bij dan ooit. Ik denk dat ik 'm zelf maar opricht.

Contact: sjobo1961@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten