dinsdag 30 december 2014

Ook betaald parkeren bij P+R in Spijkenisse

                                         P+R Heemraadlaan, waar straks ook moet worden betaald


Het parkeren bij metrostations in Spijkenisse is niet langer gratis. De gemeente Spijkenisse heeft besloten om begin 2015 automobilisten die verder reizen met het openbaar vervoer 3 euro per dag te laten betalen. Spijkenisse wil het geld gebruiken voor het onderhoud van de P+R en de gebieden rondom de stations.

Het besluit van de gemeente Spijkenisse komt niet als een verrassing. De gemeente was al van plan om de P+R-terreinen bij de stations Centrum en Heemraadlaan af te sluiten. Dat was vooral om te voorkomen dat mensen die nabij de stations werken en niet met het OV-reizen te weren.

''Maar,'' schrijft het Spijkenisser college in een verklaring, ''nu de gemeente Rotterdam geld aan de reiziger gaat vragen voor P+R houdt niets ons tegen. Wij vinden het jammer voor de andere gebruikers die van Voorne-Putten komen, maar we hadden geen andere keuze.''

Het besluit komt niet als een verrassing. In navolging van het Rotterdamse besluit kondigden de gemeenten Schiedam (Vijfsluizen), Capelle aan den IJssel (Capelsebrug) en Lansingerland (Meijersplein) aan om geld te vragen voor het parkeren bij de metrostations.

Tol
Alternatieve plannen werden eerder bedacht door Krimpen aan den IJssel (tol bij de Algerabrug), Hellevoetsluis (tol bij Haringvlietbrug) en Maassluis (tol bij pontje Rozenburg). Ook andere gemeenten zeggen ideeën uit te werken.

De meeste gemeenten zeggen het geld te gebruiken om hun begroting rond te krijgen. ''Door de overheveling van diverse taken van het Rijk naar de gemeenten wordt het steeds moeilijker. Geld uit alternatieve bronnen binnenhalen, daar hadden we niet aan durven denken. Totdat Rotterdam de eerste stap zette,'' aldus een Capelse woordvoerder.

De nieuwe plannen lijken een bom te leggen onder de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Een jaar geleden noemden de burgemeesters Aboutaleb en Van Aartsen de metropoolregio nog een krachtige economische regio, waar door gebrek aan samenwerking veel geld bleef liggen.

''Dat was een mooi idee, dat inmiddels door de Rotterdamse realiteit is achterhaald,'' aldus een zegsman van de gemeente Ridderkerk. ''Wij zitten er niet mee dat de metropoolregio niet van de grond komt. Die zogenaamde samenwerking was toch alleen in het voordeel van Rotterdam en Den Haag geweest. De andere gemeenten deden er niet toe. Voor ons betekent dat de Trampluslijn op de lange baan gaat. Dat heeft ook zo z'n voordelen.''

Onzin
Uiteraard is bovenstaand verhaal onzin. Net zo onzinnig als het Rotterdamse plan om de gebruikers van de P+R-terreinen te laten betalen, ook al reizen ze met het openbaar vervoer. P+R-garages en -terreinen die zijn deels betaald met het geld van alle gemeenten. Ook door de inwoners van de gemeenten rondom Rotterdam.

In mijn Spijkenisser achtertuin ligt ook zo'n P+R-terrein. Ik heb er tot aan de Raad van State tegen geprocedeerd. Vooral omdat we als buurt - zo bleek later terecht - de overlast in de avonduren en de weekeinden vreesden.

Maar ik was nooit tegen dat terrein omdat de mensen uit Hellevoetsluis, Brielle en Oostvoorne er hun auto konden neerzetten. Integendeel, daar waar we de automobilist in het OV kunnen jagen, graag! Daarmee voorkomen we de noodzaak van nog meer asfalt en nog meer uitlaatgassen. Althans, dat is mijn ideaalbeeld.

Het Rotterdams idee om (als starttarief) OV-reizigers 2 euro per dag te laten betalen kan een forse aanslag op die hoop zijn. Automobilisten gaan wellicht straks in de gemeenten er om heen parkeren, zoals Capelle aan den IJssel, Schiedam en Albrandswaard. De gevolgen daarvan zijn uiteraard geen Rotterdams probleem.


De Stadsregio en straks ook de Metropoolregio zouden iets moeten hebben van schouder-aan-schouder. Maar de andere gemeenten moeten nu oppassen voor een schouderduw. Rotterdam de stad van kendoe? Dikke doei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten